‘Liefde is gek genoeg vaak het begin van alle verdriet.
En zo is verdriet een herinnering aan liefde en liefde het geheugen van verdriet’

Heb jij verlies mee gemaakt in je zwangerschap ? En vind je het moeilijk om de draad van je leven weer op te pakken ? Of merk je dat je weinig energie hebt, je relatie onder spanning staat, weinig focus hebt in je werk, of je sociale leven op een laag pitje staat ?
Ik kan je helpen weer met meer rust en vertrouwen je leven te leiden.

In specifieke situaties maak ik gebruik van het bewezen effectief  5 stappen plan, opgezet door miskraambegeleiding nederland.
Het kan ook zijn dat ik kies voor een andere benadering om mee te werken, afhankelijk van jouw verhaal.

Misschien had jij verlies in een vroeg stadium. Dat je tijdens een vroege echo erachter kwam dat het hartje van de baby niet meer klopte.

Of in een later stadium wanneer gebleken is dat jullie kindje fysieke gezondheidsproblemen had.
Of, wanneer jullie als ouders voor de moeilijke keuze hebben gestaan om de zwangerschap vroegtijdig te beëindigen. Niet altijd vanwege een medische reden.
Een enkele keer werd de keuze door de natuur gemaakt en overleed jullie baby net voor of net na geboorte.

Wil je weten of ik wat voor jou/jullie kan betekenen ? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Maak een afspraak met mij voor een vrijblijvend eerste gesprek

Misschien herken je jezelf niet hierin en heb je toch een vraag of wens die je mij wil voorleggen? Ook dan kun je mij geheel vrijblijvend benaderen

Verlies raakt mij altijd. Elke situatie is weer anders. Ieder mens reageert anders. Begeleiding van ouders went nooit in die zin dat er geen standaard is. Ik heb alleen de zorg te dragen dat ik goed luister, de juiste vragen kan stellen en stil kan zijn.
Zoals het verlies mij kan raken, zo raakt het mij ook wanneer ouders, soms na járen, mij vertellen dat mijn begeleiding hun vertrouwen en veerkracht heeft gebracht. Door met aandacht & rust er gewoon te zijn. Waar naast verdriet en pijn ook ruimte is voor lichtheid en humor. 

 Houden van raakt aan pijn zoals verlangen en missen met elkaar verbonden zijn. Het zijn moeilijk te verteren gevoelens en emoties.
Net zoals leven een werkwoord is, geldt dat ook voor rouwen.
Bij rouw en verlies denk je vaak aan dierbaren maar het geldt ook voor dromen en idealen die te maken hebben met je gezondheid, baan of toekomstperspectief.
Veel mensen zijn in staat opnieuw zin te geven aan hun leven, verbonden met hun verlies. Voor sommigen gaat het wat moeizamer om dit op te pakken.
Ondanks dat er al veel over geschreven en te vinden is, wil ik je een aantal suggesties doen van krachtige hulpmiddelen waar je zelf mee aan de slag kan. Door te proberen ontdek je wat bij jou past. Hierbij geldt ook; 1 x proberen heeft weinig effect voor lange termijn. De kracht zit hem in de herhaling. Oefenen, oefenen, oefenen…

Herstel opties

* Rituelen: Je kunt thuis een plekje maken met voorwerpen die verbonden zijn met je herinneringen aan wat of wie je verloor. Zo heb je je eigen herinneringsplek waar je af en toe even bij stil kan staan.
* Schrijven: Creëer een vast moment waar je de tijd voor jezelf neemt. Je kunt aan de hand van vragen schrijven. Wat maakte mij deze week blij? Wat inspireert mij? Welke positieve ervaringen die ik teruglees geven steun?
* Bewegen: Maak tijd voor een wandeling buiten. Als dit lastig voor je is, begin dan klein bijvoorbeeld met een blokje om van 10 minuten (het is leuk te ontdekken welke omgeving je beter doet voelen; om een huizenblok of meer buiten).
* Netwerk: Wanneer je minder lekker in je vel zit, bel of spreek dan af met een van je vrienden of een familielid waar jij je goed en veilig bij voelt. Doe je verhaal. Vraag om praktische hulp (denk aan samen koken of eten).
* Verdriet hebben: Het kan lekker zijn om ruimte te maken voor jezelf en je emoties met een film, boek of muziek waarvan je weet dat je erdoor geraakt wordt. Het maakt niet uit wat emoties uitlokt. Het lucht op als ze er kunnen zijn. Boosheid en agressie kun je ook ventileren door te sporten, denk aan boksen bijvoorbeeld.
* Ga actief op zoek naar bezigheden waar je plezier aan kan beleven, activiteiten die je voor het verlies ook graag deed, ook al kan het soms confronterend zijn omdat het niet hetzelfde voelt als toen.

Maak een afspraak met mij voor een vrijblijvend eerste gesprek

Misschien herken je jezelf niet hierin en heb je toch een vraag of wens die je mij wil voorleggen? Ook dan kun je mij geheel vrijblijvend benaderen